Manifest per a una economia amb propòsit
[/vc_column_text][vc_column_text lead=”yes”]Les empreses som part de la solució i contribuïm a crear un futur sostenible des d’un renovat sentit de propòsit.Convidem les empreses a orientar-se a un propòsit de triple impacte, econòmic, social i ambiental, i a tots els actors a desplegar aliances per innovar i crear impactes positius per a les persones i el Planeta[/vc_column_text]
[vc_row_inner equal_height=”yes” gap=”20″][vc_column_inner width=”1/2″][vc_column_text css=”.vc_custom_1680274665817{background-color: #eeeeee !important;}”]Des del món empresarial, com també des del conjunt de la societat, sentim com una cruïlla històrica aquest present tan carregat de reptes inajornables.Les diverses crisis, econòmiques, socials i ambientals acceleren la necessitat de repensar la resiliència de les nostres societats, la connexió entre persones, Planeta i economia.[/vc_column_text][/vc_column_inner][vc_column_inner width=”1/2″][/vc_column_inner][/vc_row_inner][vc_row_inner equal_height=”yes” gap=”20″][vc_column_inner width=”1/2″][/vc_column_inner][vc_column_inner width=”1/2″][vc_column_text vertical_separator=”dark”]
I repensar també el PAPER SOCIAL DE L’EMPRESA, tradicionalment centrat en crear ocupació i generar riquesa.
Avui, les expectatives que la societat mostra respecte a les empreses obren la porta a una visió més àmplia, a un canvi de paradigma, especialment a partir de la capacitat d’innovació i de desenvolupament de solucions per a la sostenibilitat.
[/vc_column_text][/vc_column_inner][/vc_row_inner]Cal valorar com algunes ja aborden els impactes econòmics, laborals, ambientals, socials i de bon govern sota un enfocament de compromís, responsabilitat, sostenibilitat i transparència.
L’economia circular, la transició energètica, l’empresa saludable, la gestió de la diversitat, la igualtat de gènere, entre moltes altres matèries, mostren el gran salt que s’està fent des del món corporatiu. Però queda camí per recórrer.[/vc_column_text][/vc_column_inner][vc_column_inner width=”1/2″][/vc_column_inner][/vc_row_inner][vc_row_inner equal_height=”yes” gap=”20″][vc_column_inner width=”1/2″][/vc_column_inner][vc_column_inner width=”1/2″][vc_column_text vertical_separator=”dark” css=”.vc_custom_1680276324913{background-color: #eeeeee !important;}”]
Moltes organitzacions ja estan treballant en un enfocament estratègic de la sostenibilitat que, a més, suposa un avantatge competitiu i una millor llicència social per operar.
Algunes reforcen la robustesa de la gestió responsable i la situen a la seva governança com a part indestriable del model d’empresa i esdevenen EMPRESES AMB PROPÒSIT.
S’orienten a la creació de VALOR COMPARTIT, creant alhora valor econòmic, social i ambiental prenent decisions que tenen en compte no solament l’interès de la propietat sinó de tots els grups d’interès.
Des d’una visió més sistèmica, se senten veus arreu del món que expressen que cal evolucionar d’un capitalisme d’accionistes a un capitalisme de grups d’interès.
[/vc_column_text][/vc_column_inner][/vc_row_inner]FEM UNA CRIDA a les empreses catalanes i al conjunt de les que operen a Catalunya per desenvolupar una CULTURA DEL PROPÒSIT que abordi els reptes ambientals, socials i de governança (ASG) amb un model empresarial arrelat al territori, sensible a les necessitats i orientat a transformar el món per fer-ne un espai més resilient.
Les empreses que s’adhereixin al manifest es comprometen a desenvolupar abans del 2025 aquell propòsit que els resulti més rellevant i fer un pla d’acció per generar impacte abans del 2030.
Les empreses produïm prop del 80% del PIB mundial i ens sentim part de la solució per abordar els reptes, aportant-hi solucions. Ens hem d’abocar a la TRANSFORMACIÓ SOCIAL, amb nous estils organitzacionals, de presa de decisions i de lideratge, abordant els reptes globals i també comprenent les necessitats del territori i integrant alhora aquelles demandes legítimes del diversos grups d’interès. Som en el temps d’ECONOMIA REGENERATIVA i de creació de valor compartit.
[/vc_column_text][/vc_column_inner][/vc_row_inner]Els actors privats som MOTOR DE CANVI, som impulsors de valors de sostenibilitat, i contribuïm a les polítiques públiques. Perquè junts sumem més, cal incrementar les aliances i els PARTENARIATS PÚBLIC – PRIVAT – SOCIAL, posant per davant la creació d’impacte.[/vc_column_text][/vc_column_inner][vc_column_inner width=”1/2″][/vc_column_inner][/vc_row_inner][vc_row_inner equal_height=”yes” gap=”20″][vc_column_inner width=”1/2″][/vc_column_inner][vc_column_inner width=”1/2″][vc_column_text vertical_separator=”dark” css=”.vc_custom_1680276353058{background-color: #eeeeee !important;}”]
Els actors que creem riquesa amb la nostra activitat econòmica i els diferents actors empresarials hem d’actuar avui i també hem de sentir-nos interpel·lats a aportar la nostra mirada en una deliberació profunda i de llarg abast sobre el FUTUR DE LA HUMANITAT i sobre les estratègies col·lectives a seguir, com bastir un contracte social que integri els nous reptes.
Cada empresa i cada organització ha de prendre consciència de què vol aportar a la societat i ha de pretendre deixar un LLEGAT PER A UN MÓN MILLOR.
Cap dels reptes de la nostra societat i del nostre planeta són aliens al paper social de l’empresa i a la seva responsabilitat social.
[/vc_column_text][/vc_column_inner][/vc_row_inner]Entitats promotores
[/vc_column_text][kleo_pin type=”circle” top=”-10px” right=”-20px” tooltip=”popover” tooltip_position=”top” tooltip_title=”Feature Highlight” tooltip_text=”You can place pins everywhere on your page to heighlight a section or an object” animation=”animate-when-almost-visible”][/vc_column][vc_column width=”1/3″][/vc_column][/vc_row][vc_row text_align=”center” section_type=”alternate” padding_top=”20″ padding_bottom=”0″][vc_column width=”1/3″][vc_column_text]Responsable:
Email:
Adreça:
Codi Postal
Població[/vc_column_text][kleo_register show_for_users=”yes”][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column][vc_column_text]
Signants
ACRA – Associació Catalana de Recursos Assistencials
AEDIPE Catalunya – Associació Catalana de Direcció de Recursos Humans
AIJEC – Joves Empresaris Catalunya
Col·legi Censors Jurats de Comptes
Col·legi d’Ambientòlegs de Catalunya
Confederació de Cooperatives de Catalunya
Confederació del Tercer Sector
Consell Assessor per al Desenvolupament Sostenible (CADS)
Consell de Cambres de Comerç de Catalunya
FEGP – Federació Empresarial del Gran Penedès
Federació del Voluntariat Social de Catalunya
Taula d’Entitats del Tercer Sector
Xarxa espanyola del Pacte Mundial
[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row][vc_row padding_top=”80″][vc_column][kleo_grid type=”3″ animation=”yes”][kleo_feature_item title=”PER FORMALIZAR L’ADHESIÓ AL MANIFEST” icon=”popup”]- Entendre què és el propòsit (orientació a la creació de valor compartit, tenir en compte els grups d’interès…).
- Decidir l’adhesió al Manifest per part del màxim òrgan de govern (consell d’administració, junta de socis…) i, en conseqüència, predisposar-se a elaborar un propòsit abans del 2025.
- Formalitzar l’adhesió al “Manifest…” per mitjà del portal empresesambproposit.cat. Tot seguit es rebran uns materials addicionals per facilitar el procés a seguir i fer una diagnosi.
- Fer una diagnosi i dilucidar si la nostra empresa està preparada per orientar-se a un propòsit (assegurar que no sigui un enfocament superficial si l’empresa no disposa d’uns mínims de compliment legal i gestió responsable). Sempre esteu a temps de renunciar al compromís o bé demanar consell per resoldre dubtes.
- Elaborar una declaració de propòsit, tenint en compte la cultura organitzacional, valors de l’empresa, posicionament, estratègia, activitat econòmica, àmbit sectorial i territorial, impactes que genera (social, ambiental, laboral…),
- Idear possibles accions per fer-lo real, de manera que generi impactes positius concrets i tangibles. Es tracta d’una primera llista per ajudar a perfilar el redactat definitiu.
- Aprovació per part del màxim òrgan de govern (consell d’administració, junta de socis…).
- Assegurar que queda formalitzat dins de l’estructura de gestió, integració en els procediments de gestió i presa de decisions (per exemple, com una política d’empresa…).
- Detectar els inductors per al canvi: formació i sensibilització, lideratge per al propòsit i empoderament de persones clau que en liderin la implantació.
- Fomentar un espai de participació dels grups d’interès per fer propostes al voltant del propòsit i de quines accions es podrien portar a terme per generar els millors impactes.
- Definir per part de l’empresa quines són les accions que s’assumeixen com a compromís a portar a terme en els propers anys, amb el compromís de retre comptes de quin desenvolupament i impacte estan tenint.
- Definir el pla d’implantació i la capacitat de generar impacte, amb fases, objectius i indicadors de seguiment i assignar recursos per escometre els canvis necessaris progressivament.